بازرسی جرثقیل برجی - تاور کرین tower crane
همراه با صدور گواهینامه سلامت
با مجوز رسمی از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI
مرکز تحقیقات اداره کار و سازمان ملی استاندارد ایران
مورد تایید سازمان نظام مهندسی و شهرداری
آموزش ایمنی و اپراتوری تاورکرین همراه با صدور گواهینامه
با ما تماس بگیرید : ۴۴۲۸۲۹۰۴ و ۴۴۲۸۲۹۰۲
چگونگی به وجود آمدن جرثقیل برجی ( تاور کرین tower crane )
در گذشته برای ساخت سازه های عظیم مشکل وجود داشته به خصوص وقتی کار به ارتفاعات زیادی از سطح زمین میرسدباید وقت و نیرو و هزینه ی زیادی بکار رود تا مصالح و تجهیزات با وزن و حجم بالا در سازه قابل استفاده شوند. این مشکل در حدود 70 سال پیش با ساخت نخستین تاور کرین ها تا حدود زیادی مرتفع گردید.
اولین تاورکرین بوسیله یونانی های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار می کرد.
این تاورکرین برای ساختن ساختمان های بلند در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت و اجازه حمل اجسام سنگین به بالای بنای مورد نظر را میداد.
تاورکرین ها از اجزای اصلی و ضروری در هر سایت ساختمانی می باشند
تاور کرین ها یا جرثقیل های برجی جز لوازم ثابت و رایج در مکان های ساختمان سازی بزرگ هستند. آنها اغلب اجسام را صدها متر بالا می برند و می توانند به فاصله دوری انتقال دهند. کاربر ساختمانی از تاور کرین برای بلند کردن فولاد، بتون، ابزارهای بزرگی مانند ژنراتورها و مشعل های استیلنی و انواع مختلفی از مواد ساختمانی دیگر استفاده می کند..
بازرسی فنی و ایمنی جرثقیل برجی ( تاور کرین tower crane )
تاور کرین یا جرثقیل برجی یکی از دستاورد های مهم بشری می باشد که ساختارهای متفاوتی ، بنا به نوع توقع کاربر را دارا می باشد و در زمینه های برج سازی ، سد سازی ، سیلو سازی ، پل سازی و ... به کار گرفته می شود که خود می تواند در ارتفاعهای متفاوت با باربرداری های متفاوت در شعاع های متفاوت خدمت دهی نماید. و چون قدرت مانور بسیار بالا در زمینه ی باربرداری جهت استفاده های گوناگون را دارا می باشد مورد توجه قشر عظیمی از صنعتگران را چه در زمینه ی برج سازی و ... به خود اختصاص داده است.
قبل از تهیه ( خرید یا اجاره تاورکرین ) باید از اصالت آن ( اصالت قطعات و تجهیزات ) اطمینان حاصل نمود.
هنگام نصب تاورکرین باید توصیه های فنی و ایمنی سازنده را رعایت کرده و همچنین مقررات نگهداری و تعمیرات بازرسی توصیه شده را در طول زمان بهره برداری باید به کار برد.
زمانی که برای تاور ریل گذاشته می شود باید آن را تراز نموده و محکم به تراورس زیرین بسته شده باشد درانتهای ریلها در هر دو زرف ریل موانعی مناسب نصب شود تا از بیرون رفتن اتفاقی یا اشتباهی دستگاه جلوگیری شود.
وزنه های تعادل باید مطابق دستور العمل سازنده نصب شده باشد و به طور مرتب بازرسی شود. تاور های ثابت روی پایه بتونی نصب شده و به وسیله پیچ های نگهدارنده که در آن کار گذاشته شده است به طور محکم شاسی تاور توسط مهره ها به آن بسته شده باشد. دکل تاورهای ثابت در صورتیکه مقدور باشد به ستون یا اسکلت یا بنای مطمئن بسته شود. کمربند باید مطابق کاتالوگ دستگاه و دستورالعمل سازنده استفاده شود.
کلیه نکات فوق توسط سرپرست ایمنی کنترل و در چک لیست ایمنی جرثقیل ثبت می گردد. همچنین سرپرست ایمنی و سرپرست فنی کارگاه موظفند که کلیه ادوات و تجهیزات جرثقیل را کنترل کرده و آن را در چک لیست ایمنی جرثقیل ثبت نمایند.
بازرسی قبل از کار و بعد از اتمام کار تاور کرین
1- همچنین قبل از شروع به کار باید مسیر حرکت تاور کرین را از نظر محکم بودن ریلها، عدم انحراف ریل ها، عدم وجود موانع، فرو رفتگی در مسیر ریلها بازدید نماید.
2- عملکرد سوئیچ های محدود کننده ارتفاع بار، آژیر اضافه بار و ترمزها را تست کرده و از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و همچنین آموزش های لازم را به اپراتور جرثقیل بدهد تا قبل از شروع به کارروزانه اقدامات فوق را انجام دهد همچنین موظف است که بعد از پایان کار اقدامات زیر را انجام دهد.اپراتور جرثقیل باید دارای گواهینامه اپراتوری تاور کرین بوده و آموزش های لازم را دیده باشد.
3- بعد از اتمام کار مطمئن شوید که بار از روی قلاب برداشته شده و قلاب را تا آخرین نقطه بالا بیاورید.
4- کالسکه را قفل کنید و بوم کرین را در جهت چرخش آزاد بگذارید به طوری که خود در جهت باد قرار خواهد گیرد.
5- درب و پنجره کابین فرمان را قفل کنید و برق آن را قطع کنید. برق تغذیه اصلی کرین را از پایین و تابلوی آن قطع کنید که مسئول ایمنی موظف به کنترل مسائل فوق و ثبت آن در چک لیست ایمنی جرثقیل می باشد
طراحی سایت و سئو : راسپید